Det vilde pæretræ

 
Tidligere vist
Nuri Bilge Ceylan, Tyrkiet 2018, 188 min.
Medvirkende: Dogu Demirkol, Murat Cemcir, Bennu Yildirimlar m.fl.
Filmen vises med danske undertekster

Sinans store kærlighed til litteratur og drømmen om at blive forfatter sender ham tilbage til sin fødeby, da han som færdiguddannet beslutter sig for at forfølge sin drøm. I fødebyen, en lille tyrkisk landsby, kæmper han for at få skrabet penge sammen til at få udgivet sin første roman. Sinan ligger hele sit hjerte og sjæl i projektet, men farens store spillegæld og familiens forventninger om at han skal blive lærer, er blot nogle af Sinans forhindringer på vejen mod at nå sin store drøm.

I landsbyen går det op for ham, at han ikke længere er den samme, som da han forlod den. Han står ikke længere inde for dens traditioner og kultur, hvilket fører til en personlig indre kamp om at skille sig af med den.

Dramaet indeholder temaer om komplicerede og stærke familierelationer, hvilket instruktøren tidligere har beskæftiget sig med i bl.a. 'Vintersøvn'. I år var ’Det vilde pæretræ’ i hovedkonkurrencen i Cannes, hvor den modtog ros fra både juryen og pressen.

'Det vilde pæretræ' er en længere film med forhøjet billetpris.

Filmen har premiere i GLORIA d. 16. maj 2019

* * * * * * “Et fuldstændig uomgængeligt mesterværk” POV International

* * * * * “Frugtbar filmkunst med sit eget helt originale sprog” Politiken

* * * * * “En overvældende filmoplevelse” Soundvenue

* * * * * “En oplevelse for livet” Filmselskabet

* * * * * “Ufatteligt smuk og helstøbt” Jyllands-Posten

* * * * * “En visuelt smuk film man bliver klogere af” Kulturkupeen

* * * * * “Opslugende værk” Ordet

* * * * * “Smukt og poetisk” Femina

* * * * * “Det Vilde Pæretræ” er poesi og visuel kunst på film” CinemaOnline

* * * * * “Én af instruktørens fornemmeste værker” Filmpuls

* * * * * “En intim og kærlig skildring af en skrøbelig fattig familie” CPHCulture

* * * * * “Så fængende” CityLights

* * * * * Filmnørdens Hjørne

* * * * “Det vilde pæretræ er hans til dato reneste film” Filmmagasinet Ekko