The Duke of Burgundy

 
Tidligere vist
Peter Strickland, England 2014, 104 min.
Medvirkende: Sidse Babett Knudsen, Chiara D'Anna, Monica Swinn, Fatma Mohamed m.fl.
Filmen vises med danske undertekster

’The Duke of Burgundy’ finder sted i en mystisk midteuropæisk verden, hvor alle kvinder går klædt i vintage adelskostumer og er ivrige insektsamlere. Møl-eksperten Cynthia (Knudsen) har et avanceret erotisk forhold til Evelyn, som både involverer korsetter og golden showers. Cynthia er den kontrollerende dominatrix, mens Evelyn udlever sin fantasi som underdanig stuepige for hvem ydmygelserne tilsyneladende ikke kan blive kinky nok. Da Evelyn får et godt øje til én af byens andre kvinder, udfordres Cynthias position og det psykologiske magtspil intensiveres. For alt er ikke helt, hvad det ser ud til.

Den prisbelønnede arthouse-instruktør Peter Strickland står bag dette britiske drama, der markerer Sidse Babett Knudsens internationale gennembrud. Titlen ’The Duke of Burgundy’ er også navnet på en sommerfugleart og henviser til filmens gennemgående sommerfuglemotiv.

filmen har premiere i Gloria den 21. maj 2015

* * * * * “Strickland er one to watch, og dét er ‘The Duke of Burgundy’ også. Den er dristig, skingrende surrealistisk og visuelt udsøgt.” Sofie Lykke Stenstrop, Soundvenue

* * * * * “The Duke of Burgundy serverer ikke blodrødt kød, men derfor er den langt fra blodfattig. Filmen er en højspændt æstetisk fornøjelse, tykt draperet med psykologisk spænding og et uhørt lyd- og billedmæssigt overskud.” Martin Jensen, CinemaOnline

* * * * "'The Duke of Burgundy' er ultra forfinet fortalt, og de små nuancer i fortællingen ligger i skuespillernes ansigter." Jacob Wendt Jensen, Berlingske

* * * * "Strickland tør, og så tør han alligevel ikke, for det smagfulde kommer i første række. Ikke desto mindre er 'The Duke Of Burgundy' en elegant film for dem, der vil se et erotisk forhold udspille sig i helt særlige omgivelser." Nanna Frank Rasmussen, Jyllands-Posten

* * * * "[...] en oplevelse af en slags, vi meget sjældent ser på film." Per Juul Carlsen, Filmland P1

* * * * ”Buñuel og Dagens skønhed rumsterer i S/M-temaet og den aristokratiske ramme, mens Fassbinder og Petra von Kants bitre tårer mærkes i den elegante analyse af en lesbisk magtbalance” Rasmus Brendstrup, EKKO