
Tusind sole presents: Araya
Selected by Tusind sole, a Copenhagen-based screening series.
Learn more about Tusind sole at tusindsole.dk
Araya
Salt.
Under an ever-burning and brutal sun, Venezuelan workers mine salt in a lunar landscape on the Araya peninsula. Their method has remained largely unchanged for hundreds of years: it's hard, slow manual labor that makes sweat pour down their toned bodies as they move in long lines up and down and in and out between great white pyramids of salt. At the same time it's a method that has consistently provided families in the local community with a steady, if not particularly substantial, source of income. But on the horizon, a newly built salt extraction plant threatens their traditional livelihood.
Araya follows three families over the course of one day as they make a living from the grueling, mechanical mining work in the salt marsh, developing into a poetic, anthropological observation of a work and a culture under pressure from industrial, technological development and its machines. A beautiful black and white heatstroke created by a two-person crew and composed of such breathtaking images that when French auteur Jean Renoir saw the film, he told its director: “Above all…don’t cut a single image”.
DANSK
Salt.
Under en evigt brændende og brutal sol udvinder venezuelanske arbejdere salt i et månelandskab på halvøen Araya. Deres metode har stort set været uændret i hundredvis af år: Det er hårdt fysisk, manuelt, langsomt arbejde, der får sveden til at drive ned over deres tonede kroppe, mens de bevæger sig i lange rækker op og ned ad og ind og ud mellem store hvide pyramider af salt. Samtidig er det en metode, der altid har sikret familierne i det lokale samfund en stabil, omend ikke særlig prangende, indtægtskilde. Men ude i horisonten truer et nybygget anlæg til saltudvinding det traditionelle levebrød.
Araya følger over et døgn tre familier, der lever af det opslidende, mekaniske minearbejde i den tørre saltmarsk og udvikler sig via dem til en poetisk, antropologisk observation af et arbejde og en kultur, der presses af den teknologiske udvikling. Et smukt sort-hvid hedeslag skabt af et hold på kun to personer og sammensat af så bjergtagende billeder, at da den franske auteur Jean Renoir havde set filmen, sagde han til dens instruktør, at hun for alt i verden ikke måtte klippe et eneste billede ud.
Araya
Margot Benacerraf
1959, Venezuela / France
DCP
82 minutes
Language: Spanish with English subtitles
5th of October, 15.00 – Gloria Biograf
Køb billetter
Der er pt. ingen forestillinger på denne film.






0 CommentsComment on Facebook